twitter
rss

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Kali ini saya membuat sedikit perbezaan terhadap teknik pengajaran saya terhadap murid saya di kelas. Umumnya tahu mereka ini terdiri dari kalangan yang lemah tahap pembelajaran mereka sehingga pada satu tahap setiap kali sesi ulangkaji pelajaran menjadi satu medan juang untuk mendengar ungkapan yang betul dari bibir mereka.

Pada 3 November lalu, saya telah mengadakan satu sesi pengajaran makro dan mikro di dalam kelas saya sebagaimana tugasan yang diberikan oleh UPSI. Saya mengajar mereka tentang khasiat atau nutrisi dalam makanan yang saya tumpukan kepada pemakanan buahan. Terdapat 4 jenis buah yang saya perkenalkan kepada pelajar iaitu:

1. Epal;
2. Jambu batu;
3. Pear; dan
4. Kismis.

Agak kelakar juga disebabkan ada dikalangan mereka yang tidak mengenali buah ini. Apatah lagi yang tidak dapat dicam itu adalah buah 'jambu batu'! MasyaAllah... Nak pecah perut dibuatnya. Tapi tak mengapa, mencuba lebih baik dari berdiam diri.

Baiklah, sebenarnya pada hari ini juga saya mengajar mereka membuat satu sajian mudah...tapi berkhasiat dan sememangnya sedap (boleh la tahan juga rasanya)- Salad buah-buahan.

Pendekatan kali ini adalah untuk menerangkan kepada pelajar betapa pentingnya buah-buahan sebagai pembekal khasiat kepada sistem metabolisma badan yang memberikan keseimbangan dalam pemakanan dan kesihatan. Saya matangkan persembahan 'slide' yang menggunakan 'Microsoft Office Power Point' sebagai perisian alat bantuan mengajar yang dipancarkan melalui 'pemancar slaid' untuk tontonan pelajar sambil mendengar penerangan sari saya. Jika dilihat pada persembahan slaid yang saya sediakan sememangnya persembahan itu terlalu jauh untuk mereka fahami. Namun dasar penyediaan persembahan slaid itu adalah satu bentuk tujahan psikologi kepada mereka. Mudah sahaja. Apabila mereka melihat senarai nutrisi yang semakin banyak, mereka akan tahu bahawa buah itu lebih baik untuk dimakan walaupun mereka tidak memahami makna yang tersenarai itu. Tidak ketinggakan juga, turut saya terangkan berkenaan khasiat dan faedah daripada pemakanan buah-buahan tersebut.

Untuk lebih memahami maksud yang saya sampaikan, silalah lihat slaid di bawah ini.




Wassalam.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nur Iman Humaira binti Hairul Azwan

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers